‘Wil je altijd dat dingen anders zijn dan ze zijn? Wil je wat je niet hebt? Wil je niet wat je wél hebt?’

Deze vragen kunnen we onszelf stellen, als we voelen dat er iets niet klopt in ons leven. Je merkt bijvoorbeeld dat je baan je uit put, dat je relatie niet voedend voor je is, dat een vriendin of familielid of je leidinggevende steeds over je grenzen heen gaat… Het gevoel dat je daarover hebt, kan aan je gaan knagen. Je weet dat je wilt dat het anders gaat, maar je voelt je niet bij machte er iets aan te doen.

En dan krijg je de situatie dat anderen je van adviezen gaan voorzien:

‘Als je nu eens dit… ‘Ik heb dat ook gehad en toen heb ik dat gedaan..’   ‘Als ik jou was dan zou ik…’

Het gekke is dat deze goedbedoelde adviezen je vaak nog verder verlammen en verder achterop helpen. Waarom? Omdat het niet over jou gaat, het is niet jouw eigen gedachte en oplossing en niet jouw pad om te lopen.

Zie de situatie zoals die nu is, onder ogen

Dat is waar mindfulness je kan helpen. Allereerst is het belangrijk dat je de situatie zoals die nu is helder onder ogen ziet, zonder daar onmiddelijk iets aan te willen veranderen.

Kijk naar het moment, zoals het nu is. Wat zijn je eigen oordelen over de situatie? Hoe oordeel je over de ander? Reageer je vanuit gekwetstheid? Vanuit boosheid, omdat dingen niet gaan zoals jij dat wilt? Kun je de ander zien zoals hij of zij is, met zijn of haar eigen worsteling in het leven? Kun je met compassie naar die ander, maar ook met jezelf kijken? Alleen al deze vragen aan jezelf stellen, kan je doen ontspannen in de situatie.

Kijk naar je eigen rol en besef dat we vanuit stress vaak in onze bekende reactiepatronen schieten. Je hebt al iets gezegd, voordat je er zelf erg in hebt.

Stel je reactie eens wat vaker uit door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Wat je nu zegt overvalt me een beetje. Ik wil er even over nadenken. Vanmiddag kom ik er bij je op terug.

Hierdoor creeër je ruimte voor jezelf en geef je jezelf de tijd om te zien of je geneigd bent om vanuit je automatische piloot te reageren.

Behoeftes

Mindful communiceren leert je te uiten wat je behoeften zijn. Vaak gaan we ervan uit dat de ander weet wat we nodig hebben. Maar we zeggen het niet. De ander moet het maar aanvoelen. Oei, dat wordt wel heel moeilijk…. en een bron van teleurstelling.

De ervaring leert dat veel mensen niets liever willen dan dat jij gelukkig bent, als ze maar wisten wat jouw behoeftes zijn. Zo simpel kan het zijn. Vertel het ze, op een niet aanvallende of agressieve manier. Dus niet: ‘jij doet ook altijd dat….. verkeerd..’ Maar: ‘je zou me een groot plezier doen met… ‘

Dus als je iets wilt veranderen in je leven… Begin met jezelf te observeren.. Zonder oordeel. En mogelijk kom je dan tot de conclusie dat je je eigen automatische patronen en valkuilen wilt ontdekken.

 

Binnenkort start de nieuwe training Mindfulness. Op ma. avond 16 of di. avond 17 januari 2017. Bel me voor een gratis kennismakingsgesprek en ontdek of het iets voor je is. Liever 1 op 1 gesprekken? Dat kan door middel van Mindful coaching. Mijn vragen kunnen je op een heel nieuw spoor brengen. Je eigen antwoorden!